Herhalingen

Hoi allemaal,

Wat ik hier toch allemaal meemaak.. Ik ga maar weer eens proberen om het onder woorden te brengen. Ook zal ik wat meer vertellen over de opdracht, omdat papa dat gevraagd heeft.

'Celebration of life'
Afgelopen zaterdag gingen we (9 Nederlandse studenten en een aantal buddies) om 11 uur met de matatu naar de kerk waar de vader van Elizabeth (vader van Maartens buddy) begraven zou worden. Toen we uitstapten zagen we dat het er heeeeel erg druk was. Er waren ongelofelijk veel mensen samen gekomen om mee te doen met de 'Celebration of life' van deze man. Voordat het begon, kregen we lunch. Rijst met iets van een sausje en vlees. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn maag het niet zo goed kon hebben, dus ik heb het maar niet allemaal opgegeten. Gelukkig heb ik er later geen last meer van gehad.

We zaten allemaal buiten onder een aantal tenten. Om 1 uur begon het. Iedereen stond op en zong een lied, terwijl de kist naar voren werd gedragen. De mis werd geopend en we kregen daarna de kans om langs de kist gelopen. Dat heb ik gedaan, maar heb niet in de kist gekeken. Elk familielid en belangrijk persoon of organisatie in het leven van die man, mocht iets persoonlijks zeggen. Soms in het engels, vaak in het Kiswahili. Daarna kregen we nog een preek in het Kiswahili (duurde wel zo'n 3 kwartier denk ik) en om 5 uur was het afgelopen en gingen we weer met de matatu terug naar Kitui.

Jullie zullen wel begrijpen dat ik een déjà vu had van de week daarvoor in de kerk. Deze keer zaten we 4,5 uur op een stoeltje te luisteren naar iets wat we niet konden verstaan.. Toch ben ik wel blij dat we gegaan zijn en dat ik het meegemaakt heb. Niemand huilde, het was juist het vieren van het leven dat de man gehad heeft en het gedenken van de mooie tijden.

Bavaria (alweer)
We gingen deze avond weer naar Bavaria. Het was echt super gezellig. We aten gezellig en dronken een drankje. Ik heb deze avond 2 andere Nederlandse meisjes leren kennen, Jolanda en Renske. Zij wonen ook in Kitui en werken samen met straatkinderen die opgenomen zijn in een centrum. Ze zijn niet zoals wij met Edukans mee, maar met een andere Nederlandse organisatie, 'Mensen met een missie'.

Renske vond mijn haar heel erg mooi en zou de dag erop samen met mij naar de kapper gaan. Dan hoefde ik nu tenminste niet in mijn eentje.

De kapper (ook alweer)
Zondag ging ik naar de kapper met Renske. Zij wilde mijn haar en ik wilde mijn haar eruit halen. Dat eruit halen duurde maarliefst 4 uur! Zat ik daar weer.. Na het eruit halen kon ik mijn haar weer voor het eerst wassen in 3 weken. De kapster deed dat voor mij en ik moet zeggen.. Daar kunnen de Nederlandse kappers nog wat van leren. Met de middelen die ze hebben, was dat echt helemaal geweldig.

Verder kocht ik een nieuwe tas (mijn andere was helemaal vies geworden van al dat zand hier) en kocht ik nieuwe oorbellen. Ik vond dat ik dat wel verdiende.

Ik wachtte tot Renske klaar was en toen ging ik met haar mee naar waar zij wonen. Het is net een bungalowparkje, super mooi. Zij hebben ook altijd genoeg water, altijd een warme douche en zij kunnen eten bestellen en dan wordt het gebracht. Echt ideaal! Ik at daar en we speelden een spelletje. Het zijn echt super leuke meiden en we hebben afgesproken om wat vaker wat samen te gaan doen. Voor mij was het namelijk ook wel fijn om even uit ons drukke huisje te zijn.

Om 11 uur ging ik naar huis. De taxichauffeur was niet heel erg blij, want ik had hem uit bed gebeld...

De opdracht
Het gaat inderdaad erg goed met onze opdracht. Onze opdracht is het opstarten van het ICC (information communication center). Daar zal een servicedesk komen, waar een aantal scholen aan verbonden zijn. Het is de taak van deze servicedesk om te assisteren als er problemen zijn met de computers. Dat assisteren kan in de vorm van over de telefoon problemen oplossen, problemen voorkomen met workshops of langsgaan als er problemen zijn met de computers op de scholen. In het ICC komt dus een database waar alle gegevens van de scholen op ICT gebied in staan. Dus ook de inventory die we van alle scholen gemaakt hebben.

Naast dit, gaat het ICC ook trainingen verzorgen. Sasol zal kinderen selecteren die deze trainingen mogen krijgen. Ze krijgen na het voltooien van de training een mooi certificaat als bewijs.

Toen wij hier binnen kwamen, was het een ruimte met een paar computers, maar er lag nog geen netwerk en er was nog geen internet. Wij hebben gezorgd dat de kabels gemaakt warden, dat ere en netwerk kwam en dat het internet werkt. Nu zijn we bezig met het installeren van benodigde software.

De Canadees Chris is hier voor 11 maanden met een christelijke organisatie. Ik geloof dat het MCC heet. Hij gaat Hope een jaartje meehelpen met het runnen van het ICC (dus de trainingen en de servicedesk).

The objectives of our project

  • Making an inventory of the IT facilities of five schools
  • Talking to the IT teachers and some students of those five schools
  • Buying equipments we need for the network
  • Building network at the ICC
  • Visit Nairobits (IT training center in Nairobi)
  • Making inventory of facilities in ICC
  • Service desk training (and preparations)
  • Making curriculum for training of students
  • Thinking of procedures for the ICC
  • Installing software for the trainings
  • Setting up the CMDB (database)
  • Student training
  • Setting up call management system

Reacties

Reacties

Marijke van de Watering (Govers)

Hoi Lesley, een klein berichtje van mij. Is het niet snikheet daar om 4 uur bij een kapper te zitten of hebben jullie daar Airco (grapje). En ook nog eens 4½ uur op een houten stoeltje bij een begrafenisbijeenkomst waar je niets van verstaat, dat is wel afzien volgens mij. Maar zo ik lees heb je het verder wel naar je zin. En met je opdracht gaat het ook lekker dus wat wil je nog meer. Het is best leuk elke keer je berichtjes te lezen.
Veel plezier nog verder. Groetjes

Kirstin

Jammer dat je vlechtjes er uit zijn ;) maar ik kan me voorstellen dat het een verademing is om het dan te kunnen wassen :D!
Verder lijkt me zo'n soort begrafenis wel heel mooi om ook een keer mee te maken (ook al is het wel een erg lange zit).
En leuk dat je nog 2 andere meiden hebt leren kennen, word nog druk daar met nederlanders ;)
Goed om te horen dat het goed gaat met jullie opdracht :D! Keep up the good work!

Xxx

Papa

Dank je voor de uitleg schat. Ik denk dat ik namens vele lezers van je Blog spreek, dat we (incl. de computer -analfabeten zoals ik) nu wat beter begrijpen wat je daar doet en wat je wilt bereiken. En dat betekent dat we de vorderingen die jullie nu al gemaakt hebben en nog gaan maken ook beter kunnen volgen.

Je hebt Chris' Blog aan de lijst op jouw Blog toegevoegd en daar heb ik ook eens op gekeken. Hij is daar inderdaad vanuit een bepaalde geloofsovertuiging; ook alle respect!

Leuk dat je nog wat meer mensen ontmoet hebt. Als er bij jullie geen water is kun je daar eens een douche nemen.

Ik heb je SMS'je voor dierendag aan Senna laten zien en je krijgt een poot en een knuffel terug.

Groetjes xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!