The Nzambani Rock en andere dingen

Hoi allemaal,

Tijd voor nog een blogberichtje.

Ikutha
Afgelopen dinsdag gingen we naar Ikutha. Na natuurlijk weer 2 uur wachten in de matatu tot die vol zat, gingen we dan eindelijk op weg. Om 1 uur zaten we in de matatu en om half 7 ´s avonds kwamen we daar aan. Dit was niet een van mijn beste dagen, want ik had die ochtend een pilletje tegen malaria (Lariam) genomen en die zorgde ervoor dat ik me een beetje down voelde. Die nacht sliepen we weer in een 'hokje' met bed en wéér moest ik in een gat plassen (dat ging deze keer niet zo heel erg goed...). Ik had echt ontzettend veel nachtmerries deze nacht, niet erg fijn.

De school viel ontzettend tegen. De IT docent was ergens anders gaan werken en geen enkele computer werkte nog. De school ging er vanuit dat wij wel even alles op zouden lossen, terwijl ze zelf geen aandacht aan de computers besteedden. Er zat zand en salamanders in de computers, echt gekkenwerk. Dat was nog niet alles, ze hadden zelfs onderdelen uit de computers getrokken en op een hoop gegooid. Alsof het oud vuil was. Geen wonder dus dat we om 11 uur alweer op de volgende matatu stonden te wachten (eigenlijk zouden we de dag erop pas terug gaan).

Onze matatu terug naar Kitui kreeg een lekke band. Erg grappig om te zien dat iedereen opeens uitstapte omdat die band vervangen moest worden. Even later moesten we in een dorpje uitstappen en werden we overgeplaatst naar een ander busje. Hope en ik mochten samen voorin zitten. Dat was dan wel weer heel erg leuk. Ik zag mijn eerste aap!

Mbitini
De vrijdag gingen we met een busje naar Mbitini girls school. Dat was een erg leuke school. Ze gebruikten daar de computers heel goed en ze werkten bijna allemaal nog. Er was een erg leuke informatica docent en het niveau van de lessen was daar veel hoger dan wat we op de andere scholen gezien hebben. Toen we daar klaar waren, kregen we geld mee voor de reis terug en voor een drankje. Dat vond ik persoonlijk wel iets te ver gaan. Toch leuk dat ze het deden.

Zaterdag, the rock
De zaterdag was een erg bijzondere dag. We sliepen wat uit en na een huisdiscussie over geld en boodschappen, gingen Sandra, Stijn en ik lekker shoppen in Kitui. We kochten niet veel, maar zo waren we toch even het huis uit. Toen we ergens een drankje deden, werden we gebeld door de andere Nederlandse studenten in het andere huis. Of we mee gingen naar de Nzambani rock. Dat deden we.

We namen de taxi naar the rock en we klommen omhoog. Het was een best lastige klim met los zand en steentjes. Daarna kwamen we bij een gammele ijzeren trap. Als ik in Nederland was en m'n verstand had gebruikt, had ik die trap nooit beklommen. Maar we zijn in Kenia en dit was toch wel erg bijzonder, dus we deden het. Achteraf heb ik echt geen spijt, wat was het mooi daar! We keken de zonsondergang en hadden een kampvuur. Toen het donker was (ja, slimme zet) gingen we weer naar beneden. Niemand is gelukkig gevallen. Er waren daar toevallig 4 Nederlandse studenten die op de rock gingen slapen, de volgende keer willen wij dat ook gaan doen.

De kerk
Vanochtend gingen we (Kisanet, Stijn en ik) dan eindelijk een keer naar de kerk. We zouden naar de Katholieke kerk gaan en wisten niet of die engels was. Toen we daar eenmaal binnen zaten, kwamen we erachter dat de mis in het kiswahili was. Ik kon er dus echt helemaaaaaaaaaaal niks van verstaan. De liedjes waren op zich best leuk en er waren dansende kindjes, maar.. De mis duurde 3 uur+(!!!). Na de eucharistie zijn we weggelopen uit de kerk. Ik vond het best erg om te gaan, maar 3 uur in een mis zitten die je niet kunt verstaan en waar er allemaal dingen gedaan wordt die je niet kent, is niet heel erg leuk. Daarnaast waren er ook al andere mensen weggelopen.. Volgende week ga ik naar de engelse protestantse kerk.

Dalijk ga ik nog eventjes wat foto's uploaden en het huisje wat verder opruimen.

Doeg doeg, tot de volgende keer!

Reacties

Reacties

Robin

Hey Lesley!

Zo te lezen heb je het redelijk naar je zin in Kenia. Hier bij mijn "stage" is ook alles top =)
Ik hoop op foto's van de rots en die aap natuurlijk, kijken alsof ik er nou echt zo weinig van verschil als ik denk, hahaha :P

Groetjes!

Loes

Heey Lesley,

Wat fijn dat je het nog steeds naar je zin heb!
Ik zit op het moment met griep op de bank, dat heerst hier heel erg!
Wel balen dat die pilletjes zo vervelende effecten hebben! Hopelijk hoef je die niet al te vaak meer. Heel veel plezier nog daar! xxx Loes

Kees van Bergeijk

Hoi Lesley,

Je hebt weer het nodige meegemaakt las ik.
Het is wel een heel bijzondere ervaring aan het worden. Wellicht kun je aan de volgende tip denken: Neem volgende keer gewoon de computers mee naar de kerk.
Je kunt laten zien dat je voor hun wat doet en omgekeerd dat jij graag een hoop devotie komt halen uit de kerk. Je neemt gewoon dan weer de hostie en gaat verder klussen met je schoolmaatjes aan "hun"computers.
Wat heel duidelijk is, is dat jij deze ervaring nooit meer vergeet. Tevens doe je erg veel goed werk. Heel goed.
Veel succes verder en doe de pastoor de groeten.
Overigens lijkt het kiswahili niet veel op het "Oisterweks".
Zeker als die Oisterwijker teveel drank op heeft.

Groetjes en tot de volgende keer.

Kees van Bergeijk

Papa

Schat,
als je zo drie maanden doorgaat met schrijven kun je er een boek van maken. Allemaal leuke verhalen. Hier en daar een beetje aanvullen en bijschaven en je bent er.

Als je drie uur in de kerk hebt gezeten heb je genoeg voor een hele maand; een mis duurt bij ons maar drie kwartier.

Pas in Godsnaam heel goed op met die trap; we willen je graag weer gezond thuis krijgen.

En als ze zo omgaan met de computers en ze hebben ouderwetse beeldschermen kun je ze nog adviseren om er goudvissen in te houden. Heb je constant beeld en er is geen stroom voor nodig.

Blijf zo doorgaan. Wij vinden het allemaal hardstikke leuk en zijn trots op je.

Groetjes en xxx
Papa

Alex

Hey Lesley,

Die aap, die je had gezien voorin in de matutu. Dat was niet toevallig toen je in een spiegel keek :P ? Verder vind ik de verhalen die je hier post wel heel erg interessant en vooral heel erg inspirerend.

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Nu nog bezien of je het wel een nachtje op 'de steen' volhoudt. Het zal 's nachts wel flink afkoelen denk ik zo.

Veel succes er in ieder geval mee, en de groeten nog aan Stijntje!

Alex

Rick

Hey Lesley,

Wat gaan ze raar met die computers om zeg als er Salamanders in zitten! haha
Erg apart..

Leuk dat je met zn allen naar de rock bent geweest!
Zo lezen heb je t wel naar je zin daar!

Zaten er weer dieren op de matatu dit keer?
Hoop voor de beestjes van niet ;)

Veel plezier deze week!
Kus,
Rick

P.s. De persoon van het koffertje (of bom melding) die heeft zijn/haar eigen niet gemeld ;)

Anita

Hoi Lesley.
3 weken heb ik al afgekruist !!Hiep hoi. Nog maar 10 te gaan. Weer een mooi verhaal van jou gelezen . Misschien nog een beetje vroeg, maar denken jullie aan de verlenging van je visum en dat jullie optijd de trein boeken naar Mombassa ?? Complimenten hoe jullie omgaan met tegenvallers .Ga zo door !!!!!
Knuffel Anita (mama van Stijn )

Lesley

Misschien leuk om te vertellen dat de kerk gisteren uiteindelijk tot 4 uur duurde.. Dit was blijkbaar een bijzondere mis. Dat wisten wij natuurlijk niet, want het was in het kiswahili..

Wat de trein naar Mombasa betreft.. We kunnen voor minder dan 10 euro met de bus naar Mombasa. Dan hoeven we niet eerst naar Nairobi voor de trein. De trein kost trouwens ook iets van 65 euro. We pakken lekker de bus!

Wat die aap betreft.. Nee daar heb ik geen foto van kunnen maken. Hij was veel te snel, want hij rende van links naar rechts over de weg. Ik denk niet dat ik dat in de spiegel zag ;)

Bedankt voor de leuke reacties!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!