What went wrong?

Weer een nieuw blogbericht. Heel erg bedankt voor alle toffe reacties!

Afgelopen vrijdag hadden we een Sasol meeting (Zie foto). Iedere Nederlandse student was daar aanwezig. Elk team vertelde daar iets over hun eigen project en wat de vorderingen zijn en daarna gingen we heerlijk Afrikaans eten samen. Het was echt heel erg leuk om nu eens over alle projecten te horen. Verder gaf de baas van Sasol, Mutinda, een speech. Ik was echt ontzettend onder de indruk, echt een man met charisma. Hij vertelde eerlijk dat er heel veel geld naar de verkeerde mensen gaat ('What went wrong? The poor people are getting more poor, while there's so much money given to third world countries.'). Hij vertelde dat mensen niet alleen te helpen zijn met geld, maar ook met samenwerken en het vergemakkelijken van het leven. De armste mensen zijn namelijk vaak degenen die het meest lachen en blij zijn met de kleine dingen in het leven ('So who do you think is more happy, me or them?'). Geld maakt niet gelukkig, al is het wel erg handig. Hij zei dat het daarom zo mooi is dat er studenten zijn die voor Sasol willen komen werken en dat ze zich echt willen inzetten voor iets moois. Elke student bij Sasol is eigen baas, omdat ze vertrouwen dat er een goede wil achter zit. Falen is niet zo erg. Samenwerken, elkaar dingen leren en echt iets moois maken is wat wel belangrijk is. Een project voltooien dat voortgezet kan worden en waar mensen gelukkig van kunnen worden is het doel. Opeens wist ik helemaal waarom ik daar zat.

Zaterdag hebben we rustig aan gedaan. Ik heb die dag 2 films gekeken en heb lekker met Stijn boodschapjes gedaan en we zijn 's avonds een drankje gaan doen met 2 leuke kenianen. De rest van de avond hebben we doorgebracht met kaarttrucjes.

De zondag was al net zo rustig. 's Avonds gingen we wel lekker uit eten bij Flavours. Was gezellig. Verder kochten we monopoly en dat hebben we inmiddels al 2 keer gedaan.

Ik had niet heel erg veel zin in vandaag, maar uiteindelijk werd het echt een topdag. Na 3 uur gewacht te hebben gingen we dan eindelijk naar Mulango poly, een school voor kinderen die niet naar de secondary school kunnen door te lage cijfers of gebrek aan geld. Het was een praktische school. Ik zag hoe ze daar meubels maakten, naailes kregen en technische lessen kregen. Ik merkte meteen dat ze niet zo heel goed engels konden, maar even een praatje maken deden ze graag. Echt super leuk hoe al die kinderen naar je lachen en zo ontzettend nieuwsgierig zijn. En echt ook super gaaf om te zien hoe ze praktijkgericht bezig waren. Je weet namelijk dat ze dan alsnog een mooie baan kunnen krijgen.
Ik interviewde de docent en 2 studenten. Was heel erg leuk. Ik merk wel dat de IT docenten hier vaak geen echt IT diploma hebben, maar een andere technische opleiding hebben. Daarom willen ze wel heel veel kennis van computers hebben, maar hebben ze het vaak niet. Dat is erg jammer, want er zijn zoveel studenten die zo graag heel veel zouden willen leren. Ze zijn vaak slim genoeg, als ze nou ook de kans zouden krijgen...

Morgen gaan we naar Ikutha met de matatu. Een lange reis om de dag erna weer een school te kunnen bezoeken. Zijn we weer een paar daagjes weg. Daarna heb ik ongetwijfeld weer spannende verhalen!

Reacties

Reacties

Maikel

Hoi schat,

Zo te horen ben je precies met de goede reden naar Afrika te gaan. Natuurlijk wil je een hele hoop leren voor je eigen ervaring, maar je vind het veel fijner om iets te kunnen doen waarmee je de inwoners helpt.
Vooral degene die het niet zo makkelijk hebben.

Ga vooral zo door schat.

Ik ben zo trots op jou!

Je vriendje x

Kim

Ha Lesley,

wat schrijf je leuk! Echt leuk om te lezen allemaal! Ga vooral zo door :)
Ik vroeg de vorige keer in mijn berichtje naar de blog van Stijn, maar nu zie ik wel 5 links hiernaast!! Kortom: ik weet mijn avond wel te vullen vanavond :D:D

Ik zag dat Rick de update uit Oisterwijk al verzorgd had, dus bij deze de update uit Den Bosch: je school staat nog overeind, het weer is nog steeds niks en is zit voortaan op hardlooples (haha!).

xx Kim

Ps. Ik wil wel eens een foto zien van écht Afrikaans eten!!

Anita ,mama Stijn.

He lesley .Echt ontroerend hoe je schrijft. Misschien lijkt het weinig wat je kunt doen, Maar in de ogen van de Kenianen ligt dat totaal anders !! 2,5 week heb ik al afgevinkt. Nog even en we staan voor je neus !!!
Goed bezig samen !!! Knuffel Anita

Marcel

Hoi Lesley.
Hartstikke leuk om je blog te volgen en zo een klein beetje mee te kunnen maken wat jullie mee maken.
We verheugen ons nu al op december.
Groetjes

Rick

Hey Lesley,

Zo te zien vind je het wel leuk daar!
Echt mooi om dat te horen :)
En zoals al meer gezegt is schrijf je leuk!

newsflash: sinds vanochtend stond 10uur stond er een koffertje op Tilburg centraal station en werd er een bom melding gedaan. Eerst was er een stukje afgezet en daarna reden er een hele boel treinen niet meer! Hoe het precies afgelopen is weet ik zo niet maar dat hoor je nog ;)

Ik kijk uit naar je volgende belefenis!

Kus,
Rick

Carmen Mocking

Hoi Lesley,

Wat een grote stap om helemaal naar Kenia te gaan en je in te zetten voor de samenleving daar. Dat moet je vast ook een heerlijk gevoel geven.
We zullen je volgen via deze website. Veel plezier, succes en hopelijk tot gauw.

Groetjes Albert, Carmen en de kidz

Pieternel

Hoi Lesley,
Je bent de laatste weken goed aan het invullen.
vooral het schrijven van een geanimeerd stuk gaat je goed af.
Misschien wat voor de toekomst, verhalenverteller??
Nog 2 weekjes en dan is de familie bij jullie en ga je nog iets meer zien van het grote Kenia.
Heel veel plezier, geniet van de mooie dingen en kom weer veilig terug.
Hier is niet zoveel spannends gebeurd, dus daar hebben we het maar niet over
Lieve groetjes Pieternel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!