Mijn eerste werkweek

Hoi allemaal,

Ook dit bericht schrijf ik alweer voor de tweede keer. Ik heb ook eindelijk weer internet. Tijd om te vertellen over deze week. Ik heb weer een hoop meegemaakt!

Maandag:
Op maandag gingen we naar het icc (onze werkplek), maar er was weinig te doen. We hebben niet de juiste spulletjes om ons netwerk op te zetten. Daarom gingen we naar Sasol om te bepalen wat de verdere planning zou worden. We spraken af om de scholen te gaan bezoeken vanaf dinsdag.

Die middag nam Hope mij naar het kapsalon van haar moeder. Daar werd mijn haar ingevlochten. Ik heb daar 5 uur (!!) op een stoel gezeten terwijl mijn haar ingevlochten werd door 5 vrouwen. Echt bizar! Uiteindelijk hoefde ik maar 7 euro te betalen. Echt gekkenwerk.. Ik heb er maar 10 euro van gemaakt. Nog steeds super goedkoop.

Dinsdag:
Dit was echt een topdag. Ondanks dat mijn haar die nacht ongelofelijk veel pijn had gedaan, had ik toch zin in de volgende dag. We gingen naar Kyondoni girls school. Ik sprak met 50 meisjes en naam een interview af bij de IT docent. De kindjes moesten kei hard lachen als ik vertelde over Nederland. Was echt heel erg leuk. Eentje vroeg zelfs 'Can I touch your hair?'. De meisjes zijn daar kaal, omdat dat de schoolregels zijn.

Ik had ook een gesprek gehad met een docent over konijnen. Ze vinden het gek dat Nederlanders konijnen houden als huisdier, ze vertroetelen en daarna begraven. Zij raken niet gehecht aan een konijn. Zij mesten hun konijnen vet en dan eten ze ze op. Ze stonden dan ook erg hard te lachen toen ik van onze huisdieren stond te vertellen.

De kinderen op de Kyondoni girls school zitten daar 4 jaar lang. Ze slapen op hetzelfde terrein, eten op hetzelfde terrein, doen alles op hetzelfde terrein. Ze mogen alleen weg als ze vakantie hebben of ziek zijn. Verder komen de ouders ze maar 1 keer in de 3 maanden bezoeken. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen..

Woensdag:
Nog zo'n bijzondere dag. We gingen met de matatu naar Sombe! Een matatu is een soort van vrachtautootje met ramen waar mensen in kunnen zitten. Het is een beetje krap en het hobbelt echt gigantisch. Ik zal wel wat foto's online zetten.

Om 1 uur zaten we in de matatu en om 3 uur vertrokken we pas. Je vertrekt namelijk pas als de matatu vol is. Na een ontzettend mooie rit kwamen we om 5 uur aan in Sombe. Wij dachten dat het ritje 4 uur zou duren, maar het was uiteindelijk maar 2 uur. In Sombe lag namelijk de volgende school die we zouden bezoeken.

Wat ik niet zo leuk vond, was dat ze geitjes op onze matatu bonden. Ze hebben verder geen vervoersmiddel voor die beestjes, dus een andere optie is er niet.. Nog gekker was, dat ik die avond geit at.. Iets anders hadden ze daar niet echt, tenzij je een kip bestelde. Geit is wel echt heel erg lekker..

We overnachtten in een kamertje met een bed en een teil met water. ‘ S avonds hadden we een mooi lantaarntje voor licht. Dat gaf wel ontzettend veel sfeer. Er was namelijk geen stroom. Verder hadden we alleen een gat in de grond als toilet. Ik moet eerlijk zeggen dat het wennen en goed oefenen is voordat je dat onder de knie hebt.. Een douche hadden we ook niet, dus wassen deed je met water en zeep.

Stijn en ik hebben een filmpje gemaakt, dus dat staat vast binnenkort online!

Donderdag:
Het toiletgebruik gaat steeds beter en we bezochten de Zombe girls school. We spraken weer docenten en studenten en maakten een inventory van wat ze daar hadden. Ze hadden veel nieuwe computers, maar in Zombe hebben ze geen stroom, dus gebruikten ze zonne-energie. Dat zorgde ervoor dat er maar 1 of 2 computers tegelijk aan konden. Wat heb je aan de computers als je ze niet aan kunt zetten..

We aten ‘s middags geit (1 kilo, chapati en ugali was voor 5 man samen €3,30) en voor ‘s avonds hadden we kip besteld. Heel raar als je bedenkt dat die kip waarschijnlijk die ochtend nog gewoon vrolijk rondliep.. Maarja, dan is ie wel vers...

Het gekke van Zombe is dat er stroomkabels hangen, maar dat er in heel Sombe geen stroom is. Je kunt er wel naar zwaaien, maar het is er gewoon niet. De mensen daar vinden het moeilijk om te veranderen en snappen het allemaal nog niet zo goed. Het aansluiten op het stroomnet kost wel echt 300 euro, dus ik denk dat die mensen dat sowieso niet kunnen betalen. Naast die 300 euro moeten ze dan ook nog maandelijks de stroomrekening betalen. Het aftappen van stroom is erg makkelijk hier, dus je hebt ook nog eens kans dat de hele buurt meegeniet van jouw stroom.. Niet echt een aanrader.

Vrijdag:
Het is nu vrijdag. We stonden vanochtend om 6 uur op om de matatu van 7 uur te pakken. Ik ben nu weer in Kitui en ik heb weer internet. We zijn aan het werk op het ICC en gaan bekijken wat we volgende week gaan doen. Ik denk dat we naar Nairobi zullen gaan.

Ik schrijf dit weekend wel weer wat leuks. Voor nu.. Doeeg!

Reacties

Reacties

Maikel

Hoi schat,

Fijn, zo'n Matatu. Al klinkt het nog wel steeds beter dan het OV hier in Nederland. Zit je haar nog sreeds vol met vlechten? Stond je echt heel goed!

Een huisdierenboerderij is misschien wel een goed idee voor ze ;). Kan jij laten zien wat we in Nederland
doen met onze dieren.

Het lijkt mij ook niks om 3 maanden als klein jongetje op school te zitten en dan pas weer je ouders te zien. Zo zie je maar hoe berschermd we zijn hier in Nederland. Aan de andere kant leren ze wel zelfstandig te zijn.

Ik hoop dat je weer verder kan met je opdracht! Nairobi lijkt me er een goede plek voor.

Hopelijk spreek ik je snel weer.

Love you x


Je vriendje

Mama

Hoi Meiske,heerlijk om je stem weer even te horen,en om te horen hoe je het naar je zin hebt in het verre Afrika.En je haar zit geweldig weer een echte uitdaging.Als ik je verhaal zo lees dan denk ,zou dat niets voor mij zijn zo,n stage hahaha,ik zie je nu lachen en denken deuhhhhhhhh.Zet um op samen met Stijn,zodat jullie samen vol trots aan jullie stage in Afrika terug kunnen denken,een ding is zeker wij zijn hartstikke trots op jou.
Dikke kus en tot snel Mama

Tim

Het klinkt echt super allemaal!

Ps:
Leuke 'Afrika-look'!!


Groeten!!!

Merel

Hellow zusje,

Ik wil ff beginnen met dat ik je haar awesome vind.. schrok me ook dood toen ik het zag.. looks pretty strange at first, vooral als je 2 weken daarvoor opeens de helft van je haar hebt af laten knippen wat al best schokkend was (daarmee zeg ik niet lelijk, juist helemaal niet xD)

En.. what are those people thinking!? Geitjes op de matutu binden? D:
Arme geitjes...
En.. Mensjes in de matutu 2 uur laten wachten!? :L
Ik had daar echt het geduld niet voor xD

En die meisjes.. Ze moeten kaal zijn en 1 keer in de 3 maanden mogen die ouders komen? wtf... En dan zeggen we hier vaak zat dat we weg willen, en kwaad worden op alles en iedereen.. terwijl we het hier eigenlijk te goed voor woorden hebben..

Btw, wat een droge humor heb jij xD; "Het gekke van Zombe is dat er stroomkabels hangen, maar dat er in heel Sombe geen stroom is. Je kunt er wel naar zwaaien, maar het is er gewoon niet."

Het is best wel sa....
Wacht..
ik begin ff opnieuw..;
Het is nu jij wegbent, minder 'levendig' in huis xD
En daarbij komt, dat Senna gek word van me... Ze kijkt al chaggie als ik naar dr kijk en opsta (want ze weet wat ik kom doen xD).

Najah, dat was het zo'n beetje (Aka; ik moet verder aan project -.-)

Kusje,
Je zusje ;)

Rick

Ha Lesley,

Wat een week zeg!
Dat ze daar geiten daarop vast binden zou ik echt niet aan kunnen zien! Zou me zelfs boos maken.
Maarja ik doe dan ook Dierverzorging he ;) zou daar zo een zorgboerderij kunnen maken haha
misschien wel goed voor ze ook.

Je haar ziet er leuk uit!
Je mist trouwens niks hier in oisterwijk hoor haha
Een en al regen.. bah
Jij blij dat je daar geen last van hebt! ;)

Nou, ik wens je nog heel veel succes en ik wacht op je volgende bericht/foto's/filmpje!

Kus,
Je Neef :)

Henk de Ruyter

Gelukkig schat. Eindelijk is het dan echt begonnen. Je bent bezig met de dingen waar je eigenlijk voor gegaan bent. Zo'n eerste week is waarschijnlijk nodig om te wennen aan de nieuwe omgeving maar duurde voor jou eigenlijk te lang, heb ik zo'n idee. Uit je verhaal en het enthousiasme waar je het mee schrijft blijkt dat je dit ziet zitten. Nu gaat, zoals ik je aan de telefoon al zei, de tijd snel en wordt het hard werken om voor elkaar te krijgen wat je wilt bereiken. Zet hem op schat en heel veel plezier samen met je maatje Stijn. Die hem veel groeten van me.
Papa xxx

Romi nichtje lesley

hee,,

Nou Nou wat een drukke week zeg!
nou nog heel veel plezier in kenia...

doei doei
kusjes xxxxx

groetjes Romi

Marjan Schaeffer

Ha Lesley,

Goed om te lezen dat het goed gaat. Mooie berschrijvende verhalen. Veel succes en plezier!

Groet!
Marjan

Christopher

Haha, alles wat dierlijk is, is daar voor hen natuurlijk gewoon wandelend voedsel.
Succes en veel plezier nog,
Groeten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!